Dostaliśmy wezwanie do zapłaty od operatora sieci komórkowej, ponieważ nie zapłaciliśmy za rachunek? Jeśli tak, to koniecznie należy sprawdzić, kiedy upływał termin płatności, ponieważ roszczenie może być przedawnione.
SN a przedawnienie długu telekomunikacyjnego
Sąd Najwyższy w uchwale z dnia 7 maja 2009 roku, sygn. akt: III CZP 20/09 stwierdził, że termin przedawnienia roszczenia o opłatę abonamentową i wynagrodzenie za połączenia telefoniczne z umowy o świadczenie usług telefonicznych, zawartej na podstawie ustawy Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 r., Nr 171, poz. 1800, ze zm.), określa art. 118 kodeksu cywilnego.
Przepis, o którym wspomniał wyżej Sąd Najwyższy wskazuje termin przedawnienia 10 lat, a dla roszczeń o świadczenia okresowe oraz roszczeń związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej – 3 lata.
Nawiązując do powyższego, operator telekomunikacyjny świadczy usługi związane np. z użytkowaniem telefonu komórkowego, a zatem niewątpliwie prowadzi w tym zakresie działalność gospodarczą, a zatem przedawnienie długu za telefon komórkowy, a więc tzw. abonament, nastąpi po 3 latach. Z reguły na rachunku będzie wskazany także termin płatności, tj. termin wymagalności, który określi nam odpowiednią datę.
W sytuacji skierowania przez operatora pozwu do Sądu możemy bronić się podnosząc zarzut przedawnienia.
Więcej ogólnych informacji o przedawnieniu znajdziemy w naszym artykule dostępnym tutaj.